středa 22. března 2017

Koblížky s francouzskou marmeládou I

Hezké odpoledne!
:)

Když mám volnou chvilku, docela ráda peču a hodně mě začalo bavit pečení z kynutých těst. Pořádný kuchyňský robot zatím nemám, a to i díky velikosti naší kuchyňky, takže těsta vypracovávám poctivě vlastníma rukama. Pro mě je to na celém procesu asi ta nejuspokojivější část. A pak samozřejmě ta chvíle, kdy jdeme ochutnat. ;)

Nedávno jsem si na blogu Hrajeme si jinak všimla receptu na koblížky a dostala na ně hroznou chuť. Přestože už je několik týdnů po masopustu, kdy se tradičně zlatavé koblihy hojně smažily (jejich kulatým tvarem a barvou se prý vzdával hold vracejícímu se Slunci), já jsem nechtěla čekat další rok a pustila se minulý týden do nich. Byly to mé první koblihy v životě a moc se povedly.
;)

Recept jsem si lehce poupravila a použila:

Těsto: 200 g hladké mouky, 300 g hrubé mouky, 50 g moučkového cukru, 1/4 lžičky soli, 35 g čerstvého droždí, cca 200 ml mléka, 60 g másla a 2 žloutky.
(Rum jsem nepřidávala, jelikož nebyl). 

Na náplň jsem použila Meruňkovou marmeládu Bonne Maman.

Olej na smažení.


Postupovala jsem následovně:

Nejprve jsem si nechala v plecháčku vzejít kvásek (rozdrobené kvasnice jsem smíchala se lžičkou cukru, lžičkou mouky a trochou vlahého mléka - vše odebrané ze základního množství a rozmíchala na kašičku). Do mísy jsem si odvážila obě mouky, přidala sůl a cukr, uprostřed udělala důlek a do něj dala žloutky. Pak jsem vmíchala vzešlý kvásek, rozpuštěné vlažné máslo a mléko, které ale nedávám naráz, ale přilévám podle optimální hustoty těsta. 
Důkladně jsem zpracovala vařečkou hladké a pružné těsto, které se nelepí a tvoří pěknou celistvou kouli. Tu jsem poprášila trochou mouky, těsto jsem zakryla utěrkou a nechala cca 3/4 hodiny v teple kynout. Jakmile těsto zhruba zdvojnásobí svůj objem, můžete se pustit do tvoření koblížků.

Vykynuté těsto jsem vyklopila na pomoučněnou podložku a válečkem rozválela ani ne centimetrovou placku. Nožem jsem si naznačila polovinu těsta a na levou polovinu hrnečkem naznačila kolečka. Do středu koleček jsem pak pokládala lžičku marmelády. Polovinu těsta s kopečky marmelády na naznačených koblížcích jsem přikryla druhou (pravou) polovinou a nakonec hrnečkem vykrojila koblížky, tam kde se rýsovaly kopečky marmelády. Odkrojky jsem znovu zpracovala a vyválela další placku, kde jsem postupovala stejně. 

Takto vykrojené koblížky jsem nechala ještě 1/4 hodiny kynout, zatímco jsem si v titanovém kastrole se silnými stěnami rozpálila vyšší vrstvu oleje. Zhruba dvakrát výšku vykynutého koblížku.

Do rozpáleného oleje (což je tehdy, když olej kolem kousíčku vhozeného těsta začne ihned pěnit), jsem vložila koblížky (6 kusů) a rychle hrnec zakryla poklicí. Během chviličky, určitě ne déle než 2 minuty, jsem zlatohnědé koblížky odkryla a otočila plochou obracečkou. V druhé fázi smažení už není třeba hrnec zakrývat poklicí. Jakmile se koblížky usmažily i z druhé strany, vyndala jsem je a položila na ubrousky, aby odsály z koblížků přebytečný tuk. 
17 koblížků jsem smažila na třikrát.

Koblížky jsem nechala vychladnout a před konzumací jsem je lehce poprášila moučkovým cukrem.
































Po koblížcích se jen zaprášilo a moc všem chutnaly (byly mnohem méně mastné, než jsem se obávala), a tak jsem se do nich včera pustila znovu. Tentokrát jsem zvolila zdravější špaldovou variantu a přidala rum. Postup jsem pro srozumitelnost tentokrát nafotila krok za krokem a vy upravený recept i s obrázky najdete v zítřejším 'koblížkovém' pokračování.
;) 

Máte u vás v rodině taky rádi koblihy? Pečete domácí? Děláte kynutá těsta?



Pokud se pustíte do těch našich, tak vám přeji pevnou vůli. :)
Mně tedy jeden nestačil...
:D



Veronika

2 komentáře:

  1. Mňam, ty vypadají krásně !!!! Marki

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá M.A.R.K.I, díky za zastavení se.;) Koblížky byly krásné a dobroučké, za rok se k nim vrátím, teď je čas na jarní recepty. Přeji Ti báječné jaro, Veronika. :)

      Vymazat